پنکه سقفی همانطور که از اسم آن مشخص است، برای نصب بر روی سقف کاربرد دارد. یکی از مزیت‎های ‎این پنکه‎ها ‎استفاده بهینه از فضاهای کوچک است. پنکه سقفی با اسامی دیگری از جمله پنکه آویز و پنکه لوستری هم نامیده می‎شود. پنکه سقفی نوع ساده پنکه است که شبکه یا تجهیزات خاصی ندارد. پره های آن با قطری به اندازه 100 الی 150 سانتی‌متر تولید می شود. بسته به کوچک یا بزرگ بودن محیط، انتخاب سایز پنکه متفاوت است.هنگامی که سایز پره ها بیشتر می شود، تولید جریان هوای خنک هم سریع تر اتفاق می افتد.

ساختار پنکه سقفی به چه صورت است؟

پنکه سقفی دارای چند پره و یک موتور تک فاز خازن دار است. موتور پنکه از یک سیم پیچ یا آرمیچر درست شده است که در بین قطب‎های ‎یک آهنربا قرار دارد. جریان برق از این سیم پیچ عبور می‎کند. زمانی که پنکه سقفی را روشن می‎کنید، جریان برق از آرمیچر عبور می‎کند و آن را به چرخش در می‎آورد. در دو سر آرمیچر دو حلقه فلز و روی هر یک از آنها، یک تیغه کربن تعبیه می‎شود. از طرق این تیغه‎های ‎کربن، جریان الکتریسته به سیم پیچ وارد می‎شود. یک محور فلزی به سیم پیچ متصل است و سر دیگر محور به چهار پره پنکه سقفی متصل می‎شود. زمانی که پنکه را روشن می‎کنید، موتور می‎چرخد. همزمان این پره‎ها ‎هم با آن می‎چرخند. 

 

پنکه سقفی و لوستری

 

برخی از پنکه‎های ‎سقفی با سه پره و برخی بیشتر از سه پره کار می‎کنند. در این نوع پنکه‎ها ‎دو سیم پیچ اصلی و راه انداز کمکی به کار برده می‎شود. برای اینکه بتوان سرعت آنها را کنترل کرد، از یک سیم پیچی سلف چند سر که به موتور تک فاز خازن دار متصل شده است، استفاده می‎شود. زمانی که بخواهید پنکه آویز با سرعت زیاد کار کند، سیم پیچی سلف از مدار خارج می‎شود و موتور با ولتاژ نامی کار می‎کند. اما وقتی سرعت پنکه را کم می‎کنید، قسمتی از سیم پیچی در درون مدار قرار می‎گیرد. 

جهت مطالعه ادامه مقاله و مشاهده انواع پنکه سقفی کلیک کنید.