چند راهی برق انواع مختلفی دارد که شامل چند راهی محافظ، چند راهی سه شاخه‌دار، چند راهی دو شاخه دار و چند راهی ساده است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند چند راهی و محافظ برق هر دو یکی هستند. در حالی که یک محافظ به‌عنوان یک چند راهی برق به‌حساب می‌آید، اما یک چند راهی نمی‌تواند لزوما یک محافظ هم باشد. در واقع محافظ‌های برق یکی از انواع چند راهی به شمار می‌روند. بهتر است در همین ابتدای مطلب با تفاوت بین محافظ‌های برق و چند راهی دو شاخه دار آشنا شوید. 

 

چند راهی دوشاخه دار

 

تفاوت بین چند راهی دو شاخه دار و محافظ برق

چند راهی دو شاخه دار و محافظ برق شباهت زیادی به هم دارند. اما تفاوت اصلی آن‌ها در کاربردشان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چند راهی دو شاخه دار تنها برای افزایش تعداد پریز و انشعابات آن کاربرد دارند و از وسایل و دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌شوند، محافظت نمی‌کنند. این وسیله به یک پریز که بر روی دیوار نصب شده، متصل می‌شود و سپس کاربر می‌تواند از آن برای راه‌اندازی چندین وسیله‌ی برقی استفاده کند. اغلب بر روی چند راهی‌ها یک دکمه برای قطع و وصل کردن برق تعبیه می‌شود. اما این دکمه به معنای محافظ نیست. بلکه برای صرفه‌جویی در مصرف برق کاربرد دارد. 

جهت مشاهده ادامه مطلب و خرید انواع چند راهی دوشاخه دار کلیک کنید.