آرتا الکتریک

فروشگاه اینترنتی اختصاصی لوازم برقی و روشنایی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

چند راهی دو شاخه دار

چند راهی برق انواع مختلفی دارد که شامل چند راهی محافظ، چند راهی سه شاخه‌دار، چند راهی دو شاخه دار و چند راهی ساده است. بسیاری از افراد به اشتباه فکر می‌کنند چند راهی و محافظ برق هر دو یکی هستند. در حالی که یک محافظ به‌عنوان یک چند راهی برق به‌حساب می‌آید، اما یک چند راهی نمی‌تواند لزوما یک محافظ هم باشد. در واقع محافظ‌های برق یکی از انواع چند راهی به شمار می‌روند. بهتر است در همین ابتدای مطلب با تفاوت بین محافظ‌های برق و چند راهی دو شاخه دار آشنا شوید. 

 

چند راهی دوشاخه دار

 

تفاوت بین چند راهی دو شاخه دار و محافظ برق

چند راهی دو شاخه دار و محافظ برق شباهت زیادی به هم دارند. اما تفاوت اصلی آن‌ها در کاربردشان است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چند راهی دو شاخه دار تنها برای افزایش تعداد پریز و انشعابات آن کاربرد دارند و از وسایل و دستگاه‌هایی که به آن متصل می‌شوند، محافظت نمی‌کنند. این وسیله به یک پریز که بر روی دیوار نصب شده، متصل می‌شود و سپس کاربر می‌تواند از آن برای راه‌اندازی چندین وسیله‌ی برقی استفاده کند. اغلب بر روی چند راهی‌ها یک دکمه برای قطع و وصل کردن برق تعبیه می‌شود. اما این دکمه به معنای محافظ نیست. بلکه برای صرفه‌جویی در مصرف برق کاربرد دارد. 

جهت مشاهده ادامه مطلب و خرید انواع چند راهی دوشاخه دار کلیک کنید.

۰ نظر

همه چیز در مورد سیم رابط و چندراهی برق

چند راهی برق و سیم رابط یکی از پرکاربردترین وسایل الکتریکی در سال‌های اخیر به شمار می‌روند. برای مثال شما در طی روز ممکن است چندین بار به شارژ کردن گوشی نیاز داشته باشید. اغلب کابل‌های شارژرها نیز کوتاه هستند که در این صورت به یک چند راهی و سیم رابط برق نیاز پیدا می‌کنید.
با توجه به اهمیت و کاربردهای زیادی که چند راهی برق و سیم رابط دارد، لازم است تا اطلاعات دقیقی در مورد این دو وسیله‌ی کاربردی داشته باشید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

 

چند راهی برق

 

میزان ضخامت سیم رابط چقدر باشد؟ 

وقتی تکه‌ای از یک کابل قدیمی را باز می‌کنید، چندین رشته سیم را مشاهده می کنید که در کنار هم قرار گرفته‌اند. هر چه یک سیم رابط ضخیم‌تر باشد، به این معناست که رشته‌ سیم‌های بیش‌تری برای آن استفاده شده است. تعداد بیشتر سیم میزان هدایت انرژی برق را افزایش می‌دهد. بنابراین یک سیم رابط که ضخامت بیش‌تری دارد، قدرت بالاتری نیز برای انتقال برق دارد.

پس اگر شما از یک چند راهی برق با کابل ضخیم استفاده می‌کنید، برق بیشتری وارد چند راهی شده و قدرت وسیله را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر از آن برای شارژ کردن گوشی استفاده می‌کنید، در مدت زمان کوتاه‌تری گوشی شارژ می‌شود. برای سنجش میزان ضخامت کابل و سیم رابط از اصطلاح عمومی "Gauge" یا به عبارتی "AWG" استفاده می‌شود. اصطلاح AWG از عبارت America Wire Gauge گرفته شده است. 

جهت مشاهده ادامه مطلب و خرید انواع چند راهی برق کلیک کنید.

۰ نظر

چراغ قوه چیست و چه کاربردی دارد؟

چراغ قوه یک وسیله‌ی سیار و دستی است که برای تأمین روشنایی در زمان شب و در مکان‌های تاریک مثل زیرزمین، انبار، تونل‌ و معادن کاربرد دارد. نور چراغ قوه دستی با یک لامپ رشته‌ای و یا لامپ LED تامین می‌شود. برای افزایش نور چراغ قوه، یک پوشش شفاف در مقابل چراغ قرار می گیرد که حالت ذره‌بینی دارد و باعث افزایش میزان نور این وسیله می‌شود. 

از چراغ قوه برای مکان‌های مختلف استفاده می‌شود. این وسیله حتی در منازل هم کاربرد دارد. هم‌چنین نگهبانان، کوهنوردان و کسانی که در زمان شب مشغول کار هستند، به چراغ قوه نیاز دارند. این وسیله‌ی کاربردی از نظر ظاهری، فنی و امکانات تنوع زیادی دارد. در سال‌های اخیر نوع پیشرفته‌تری از چراغ قوه‌ها در بازار عرضه شده است. 

 

چراغ قوه

 

چرا به چراغ قوه نیاز داریم؟

مهم‌ترین دلیلی که نیاز به داشتن یک چراغ قوه را ضروری می‌کند، آسان بودن حمل آن است. این وسیله با تامین نور کافی در زمان شب، کار کردن در تاریکی را میسر میکند. همچنین با روشن کردن مسیر، پیدا کردن اشیا و شناسایی اشخاص را آسان‌تر می‌کند. هر چند این وسیله‌کاربردی در اغلب خانه‌ها پیدا می‌شود، اما پلیس‌ها بیشترین استفاده را از چراغ قوه دارند.

جهت مشاهده ادامه مطلب و خرید انواع چراغ قوه کلیک کنید.

۱ نظر

چراغ اضطراری و پیکنیکی

چراغ اضطراری به منظور تأمین روشنایی ساختمان‌های مختلف کاربرد دارد. این نوع چراغ‌ها زمانی استفاده می‌شوند که برق ساختمان به هر دلیلی قطع شده باشد و محیط تاریک شود. برای تامین انرژی مورد نیازِ چراغ اضطراری، از سیستم‌های متفاوتی از جمله UPS، موتور برق گازسوز، دیزل ژنراتور و پنل خورشیدی استفاده می‌شود. 

چراغ اضطراری در شرایط بحرانی و در زمان قطعی و یا خاموشی برق، فعال می‌شود. در داخل چراغ اضطراری یک باتری ذخیره‌ی انرژی جاسازی می‌شود. این باتری می‌تواند برق مورد نیاز چراغ را تا مدت 3 ساعت تامین کند. در سال‌های اخیر اجرای سیستم روشنایی اضطراری برای مکان‌ها و ساختمان‌های عمومی مثل بیمارستان‌ها و مراکز درمان به یک قانون تبدیل شده است. سازمان نظام مهندسی و مقررات ملی نیز مسئولیت نظارت بر ساختمان‌های تازه تاسیس را برعهده دارد تا برق اضطراری در آن‌ها تامین شود.

 

چراغ اضطراری

 

کاربردهای چراغ اضطراری 

چراغ اضطراری به عنوان علائم خروج اضطراری هم عمل می‌کند. به این معنا که در زمان خطر (وقوع حوادثی مثل آتش‌سوزی، زلزله و ...) با روشن کردن چراغ‌های روشنایی که به صورت تابلوهای خروج هستند، راه خروج را به ساکنین نشان می‌دهند. در این صورت ساکنین به‌راحتی و با توجه به علائمی که در تاریکی روشن شده‌اند، ساختمان خارج می‌شوند. از جمله کاربردهای مهم چراغ اضطراری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جهت مشاهده ادامه مطلب و خرید انواع چراغ اضطراری کلیک کنید.

۱ نظر