استفاده از انرژی خورشیدی برای منظورهای مختلف به زمان‌های ماقبل تاریخ باز می‌گردد. در دوران سفالگری روحانیون معابد با کمک جام‌های بزرگ طلایی صیقل داده شده اشعه خورشید را به آتشدان‌های محراب انعکاس داده و آن‌ها را روشن می‌کردند. به‌طوری که یکی از فراعنه مصری معبدی ساخته بود با طلوع خورشید درب آن باز و با غروب خورشید دربش بسته می‌شد.

از مهم‌ترین روایت‌های تاریخی می‌توان داستان ارشمیدس را بیان کرد او با نصب تعداد زیادی از آیینه‌های مربعی شکل کوچک در کنار یکدیگر و بر روی یک‌پایه متحرک قرار داشت اشعه خورشید را از راه دور بر روی کشتی‌های رومیان متمرکز ساخته بود ناوگان رم را به آتش کشید. در معماری سنتی ایران نیز توجه خاصی در استفاده صحیح و مؤثر از انرژی خورشید شده است.

چراغ خورشیدی

با آنکه در قرون گذشته انرژی خورشیدی و مزایای آن شناخته شده بود اما بالا بودن هزینه‌های اولیه و عرضه ارزان نفت و گاز سد راه پیشرفت این سیستم بود. تا اینکه با افزایش قیمت حامل‌های فسیلی در سال 1973 میلادی کشورهای صنعتی مجبور شدند تا جایگزینی مناسب و ارزان برای سوخت‌های فسیلی پیدا کنند بنابراین باز انرژی خورشیدی توانست جایگاه خود را در مصارف خانگی و صنعت و نیروگاهی تثبیت کند.

چراغ خورشیدی

یک ابزار روشنایی قابل حمل است که از لامپ ال ای دی و سلول خورشیدی و باتری قابل شارژ تشکیل می‌شود. چراغ خورشیدی به‌عنوان یک سیستم روشنایی انرژی خود را از منبع خود دریافت و ذخیره می‌کند.

در گذشته از چراغ‌های خورشیدی برای تزیین استفاده می‌شد و شکل‌های گوناگونی مثل شکل حیوانات داشت. از کاربردهای متداول لامپ‌های خورشیدی نشان‌گذاری برای مسیرهای گوناگون است.

برای مطالعه ادامه مقاله و خرید انواع چراغ خورشیدی ایجا کلیک کنید